GEZİ STAJI 2.GÜN
Hacı Veyszade Cami
Hacıveyszade cami Konya
için yeni bir meydan ve merkez olarak hazırlanmak istenen bir
alanın merkez parçası olarak tasarlanmıştır. Konyadaki en büyük
camilerden biri olan bu caminin inşaatı çok da uzak olmayan 1980'li
yıllara dayanır.Caminin önüne gelindiğinde adeta saray havası
ile ve büyüklüğüyle karşılıyor insanı.Cami ana hat olarak
dört ayağa yerleştirilmiş geniş bir kubbe ile örtülüdür.Ana
kubbeyi dört köşeden olmak üzere 4 yarım kubbe destekler.Ana
kubbenin çevresi küçük boyutlardaki kubbelerle çevrelenmiş.Ana
formun dışında aşağı kademelere doğru farklı çaplarda bir
çok kubbe kullanılmış.Bu kubbeler hem caminin büyüklüğünü
hem de dinamiğini göz önüne çıkarmış.
Kapının girişinde açık
havada namaz kılmak amaçlı yapılmış son cemaat yeri vardır.Son
cemaat yeri betonarme sütunlarla taşınan küçük boyuttaki
kubbelerin altında bulunmakta.Bu sütunların ve kubbelerin lineer
devamlılığı ve uzunluğu insanda sonsuzluk hissi
yaratıyor.Girişteki son cemaat alanının iki yanında bir
tarafında camiye giren diğer taraftan caminin yanında bulunan
müftülüğe geçişi sağlayan yol bulunmakta.Cami üçer
şerefeli iki minareye sahip. Büyüklüğü ve hiyerarşik kubbe sistemi nedeniyle oldukça karmaşık bir düzeni olan camiye
üç şerefeli minare fazlasıyla uyum sağlamış.
Camiye girdikten sonra
ikinci katın temeli nedeniyle ilk katta camiyi çevreleyen, bir sıra
,caminin merkezine göre oldukça basık bir alan var. Neyse ki çok
dar olmayan pencerelerle bir miktar ışık sağlanmış.Camiye ilk
girişte dışarıdan hissedilen genişlik hissini engelliyor.
Mihrabın olduğu kısım da
belki bu alanlara uyum sağlaması açısından caminin ana
kubbesinden ayrı bir şekilde daha basık olarak bir çok küçük
kubbe ile kapatılmış bu da caminin en özel alanı olan mihrabı
bir miktar gölgede bırakmış.Bu basık tavan aynı zamanda cami
girişinde ana kubbeyi görmemizi de engelliyor.
Caminin ortasına
geldiğimizde ise girişinden beklemediğimiz bir görüntü ile
karşılaşılıyor.İkinci kat olarak yapılmış balkonlarla
çevrili merkez alanında devasa diyebileceğimiz bir kubbe
bulunuyor.İşlemesi ve sistemi nedeniyle kişide daima yükseğe
bakma hissi uyandırıyor.
İkinci kata çıkış
girişin sağından ve solundan merdivenlerle sağlanmış.Bu kısım
caminin bayan bölümü olarak kullanılmakta.İkinci katta mihrabın
olduğu alandaki büyüklükteki kubbeler ile tahminen 30-40
civarında kubbe ile parçalara ayrılmış.Bu alan aşağıdaki
kenar hatta olduğu alan kadar basık yapılmamış bir miktar daha geniş
ve ferahlık hissini sağlıyor.Bu alan yaklaşık 700 m2'lik bir alana
sahip.
Bu kattan sonra caminin
gerçek manada bir katı olmasa da cami kubbeye doğru azalan bir
sistem ile katlandırılmış diyebiliriz.geniş giriş katından ve
balkon olarak yapılmış bayanlar katından sonra dört tarafta
yarım daire içine yerleştirilmiş camiler için klasik tarzda
pencereler bulunuyor.
Bu pencerelerin üstünde
tek sıra daha küçük pencereler ile bir sonraki katmana göz geçiş
yapıyor. pencere aksından daha dar bir çapa sahip destek görevi
gören yarım daire kubbelerinden oluşan bir hat var.Bu hatta ana
kubbeden daha geniş çaplı ve aynı formda tek sıra küçük
pencereler ile ana kubbeden ayrılıyor.Bu da camiye daralan bir
sistem sağlıyor.Gözün algılaması oldukça
kolay bir hiyerarşi ile camiye çekiciliğini ve özelliğini
veriyor.
Caminin genel hatları ve işleme yapıları incelendiğinde dikkat çeken bir detay piramit formlu yapılmış üç boyutlu küçük kubbelerin yanlarında bulunan sıra şeklindeki detay.Yumuşak hareketli kıvrımlı detaylar arasında keskinliği ve netliği ile göze çarpıyor.
Caminin genelinde hakim olan keskin köşe hatları ve çokgen formlu sütunlar kubbe yapıları ile dairesel ve kıvrımlı hatta sahip olan forma tezatlık oluşturuyor.Bu tezatlık camiye dinamiklik katıyor,Kubbeye doğru olan akışta göze çarpıyor.
Sırçalı Medrese
Sırçalı medrese Selçuklu'nun zamanından kalma açık avlulu medrese tipine örnek zamanının
özel medreselerinden biri.Dikdörtgen forma sahip yapının dış hatları kesme taştan yapılmış.Medrese üç yönde revaklı bir avluya
iki eyvana ve iki kata sahip.

Avluyu sağ ve solda dörder kemerden oluşan çift katlı revaklar sarıyor. Buralar eskiden öğrenci odaları olarak kullanılıyormuş.Bu alanlar düz tuğlalar ile örülmüş.Sıralı kemer aksı yapıyı olduğundan daha geniş bir alan olarak algılamamızı sağlıyor.Bu kemerler bir sağda bir solda olmak üzere giriş eyvanında da devam ediyor.
Ana eyvanın sağında ve
solunda ise kemer ile geçişi sağlanan kare planlı öğrenci odaları
mevcut.Genel olarak baktığımızda da yapıda oldukça simetrik bir form hakim.
Medresede en dikkatimi çeken
kısım eyvanın mavi mozaik sırlı ve sırsız tuğlalr ile
işlenmiş alanları.eyvanın bu alanlarında oldukça çeşitli çini
işlemeleri mevcut.Kendi içlerinde bir sistemi olan bu
çiniler,yapıya bir dinamik ve sempati katıyor.İşlemelerin büyük
kısmı orjinal haliyle korunmaya çalışıyor.
Yapıda bulunan bir başka
güzel işçilik örneği ise giriş kapısında yer alan taş
işlemeciliği.keme taş ile yapılan Taç kapıda ve caminin dış
yüzeyinde lineer ve yüzeysel ilerleyen bir çok detay var.Zamanına
göre çok özel olan bu işlemelerin hepsinin ayrı bir düzeni var.Kemerli kapı geçmeli taş sistemine sahip.
Sahip Ata Cami ve Külliyesi
Sahip ata külliyesi cami,
hangah ,türbe ,hamam ,çeşme ve küçük dükkanlardan oluşan bir
yapı olarak inşa edilmiş.Camiyle hangah arasına türbe inşa edilmiş.Türbe bir pencere ile camiden görünebilmekte hangah
içinden türbeye giriş sağlanabilmekte.Çeşme camiden bağımsız
şekilde kuzeyine doğru inşa edilmiş .Hangahın doğusunda
dükkanlar ve yolun karşısında da hamamı bulunur.
Cami
Caminin girişi ahşap hakim bir görüntü ile karşılıyor.caminin girişinde iki yana
camiden ayrılan küçük bölümler var. Cami sıralı bir şekilde
ilerleyen sekiz ahşap sütun ile desteklenmiş Bu sütunların tavan
ile kavisli birleşimi camiye estetik katan kısmı.Tavanında ahşap
olması nedeni ile tavana doğru bir akış söz konusu.Gezdiğim
camiler arasında kubbe ile örtülmeyen tek cami burası kubbe
olmamasına rağmen cami kasvetli veya basık değil.
Giriş kapısı ahşabın üç
boyutlu olarak işlenmesi ile oluşturulmuş şuanda orjinal kapı
şuanda müzesinde sergileniyor.Yeni yerleştirilen kapı da
orjinalini yakalamaya çalışmış fakat caminin genelinde
kullanılan malzemelere uyum sağlayamadığı için yabancı
duruyor.
Cami iki kattan oluşuyor
ikinci katıda balkon formu ile ahşaptan yapılmış.Burası
bayanlar bölümü olarak kullanılıyor.Tam tavan ile akışı sağlayan ahşap sütunlar bu katta da devam ediyor.Camini genelinde ahşabın baskınlığı ve sütunların yoğunluğu ile lineer bir sistem hakim.
Caminin en önemli kısmı
ise sırlı ve geometrik bir çok işleme ile işlenmiş olan
mihrabı.Mihrap mukarnaslı yapıdadır ve içerisinde rumi ve balmet
denilen desenler işlenmiş.Mihrapta bir çok çini rengi ve deseni
kullanılmış.

Mimber yine caminin genel havasına uyun olarak ahşap işlemeciliği ile yapılmış.Üzerinde geometrik formlu işlemeler mevcut.
Hangah
Hangahlar genellikle önemli
bir kişinin türbesininde bulunduğu tarikat yapıları yani
dergahlardır .Hangahın girişi klasik Selçuklu kapıları
şeklindedir iki yanında dükkanlar bulunur.Dükkanların girişi ve
pencereler kemer yapısı ile örülmüş. Hangahın tamamının çok
simetrik olduğu düşünüldüğünde fazladan bir dükkan göze
çarpmaktadır.
Giriş kapısı rumi
süslemeler iki sütun ve kemerli bir yapıdan oluşmakta.Selçuklu
mimarisinde gezdiğim bir çok kapı ile oldukça benzer özellikte
klasik bir taç kapı.

Giriş kısmında dikdörtgen
yapılı tuğla ile örülmüş hol kısmı bulunur.Tavan yüksekliği fazla olan bu alan hangahın büyüklüğü hakkında girişte bize bilgi veriyor.
Avlu büyük bir kubbe ile
kapatılmış ve üç tarafında farklı ölçülerde eyvanlar
bulunuyor.Eyvanların duvarları yarıya kadar mavi çinilere sonrasında
örme tuğlalara sahip bu örme tuğlalar kubbe ile bir bütünlük
oluşturuyor.İki girişin yanında iki karşı eyvanın yanında
olmak üzere avlu dört odaya açılıyor. Bunlardan birinde cami ile
hangah arasındaki türbe bulunuyor.
Eyvanların birinde küçük ölçülerde bir mihrap var.
Türbe

Türbe dikdörtgen bir
alanın kaplamaktadır.Çini işli bir kemer ile mekan ikiye
bölünmüş.Mekanın giriş tarafı kubbe ile kapatılmış.
Duvarlarda yarıya kadar
mavi çini kullanılmış.Kubbenin duvarlarla birleşimi bir sıra
üçgen motifle sağlanmış.Kemerin diğer tarafındaki alan tonoz
yapıyla kapatılmış.
Giriş kapısının üzerinde
ve pencerelerde de aynı çini malzeme ile farklı geometrik şekiller
işlenmiş.
Hamam
Hamamı dışından inceleme
şansım oldu.Hamamın girişi dikdörtgen bir alandan sağlanıyor
arkasına doğru dört kubbe ile alanlara ayrılmış,tuğla ile
örülmüş,Hangah ile aynı zamanda yapıldığı tahmin edilen bir
yapı.
Kaynakça
www.sahipatamüzesi.gov.tr/?pnum=37&pt=Sahip+
wowturkey.com › Ana Sayfa › KONYA
selcuk.dergipark.gov.tr/download/article-file/215968
https://tr.wikipedia.org/wiki/Sırçalı_Medrese
Kaynakça
www.sahipatamüzesi.gov.tr/?pnum=37&pt=Sahip+
wowturkey.com › Ana Sayfa › KONYA
selcuk.dergipark.gov.tr/download/article-file/215968
https://tr.wikipedia.org/wiki/Sırçalı_Medrese




















Yorumlar
Yorum Gönder